Dossiers, blogs en columns




Nieuws




20/09 13/07 06/09 30/08 23/08 16/08 09/08 02/08 26/07 19/07 12/07 05/07 28/06 21/06

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland

Binnen nu en twee jaar kan worden gastart met de aanleg van de langverwachte tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt. De aanbesteding van zowel infrastructuur en materieel is inmiddels in de gunningsfase aanbeland meldt vervoerder De Lijn namens de samenwerkende partijen.

Vlaanderen lanceert 'Hoppin': nieuwe mobiliteitsvisie maakt combineren van vervoersopties gemakkelijker voor forenzen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) heeft het nieuwe Vlaamse mobiliteitsmerk 'Hoppin' voorgesteld. Met 'Hoppin' steekt Vlaanderen alle beschikbare mobiliteitsoplossingen in één herkenbaar jasje. De komende jaren wordt er gewerkt aan herkenbare mobipunten in het straatbeeld. Opmerkelijk is dat de Vlaamse overheid 'Hoppin' niet als MaaS-toepassing afficheert.

RegioJet start op 31 juli een nieuwe treinverbinding Praag - Wenen - Boedapest

RegioJet, de Centraal-Europese particuliere spoorvervoerder lanceert op vrijdag 31 juli haar nieuwe treinverbinding Praag-Brno -Wenen-Boedapest. Dit is een andere lijn waar RegioJet de kosten voor comfortabel reizen met de trein aanzienlijk wil verlagen. De prijzen beginnen voor Praag-Boedapest bij 16 Euro, voor Brno - Boedapest bij 9 Euro en voor Wenen-Boedapest ook bij 9 Euro.

Europese proef met automatisch koppelen van goederenwagons

Een consortium onder leiding van Deutsche Bahn is deze maand met een proefproject gestart waarbij goederenwagons automatisch en digitaal aan elkaar worden gekoppeld. Het project is gericht op het demonstreren, testen en verkrijgen van wettelijke goedkeuring voor Digital Automatic Coupling (DAC) in het goederenvervoer per spoor en loopt van juli 2020 tot december 2022.

Alstom en Eversholt Rail investeren miljoen euro in Britse waterstoftrein

Treinenbouwer Alstom en voertuigeigenaar Eversholt Rail investeren de komende jaren ruim 1 miljoen euro in de ontwikkeling en bouw van een nieuw soort waterstoftreinen: de Breeze 600-serie. Dat maakten beide partijen woensdag bekend. De nieuwe treinen moeten binnen enkele jaren in het Verenigd Koninkrijk kunnen worden ingezet op trajecten zonder bovenleiding ter vervangen van dieseltreinen.

Spoor en luchtvaart zoeken synergie in Duitsland

In Duitsland zoeken marktpartijen in verschillende transportmodaliteiten steeds vaker naar synergiemogelijkheden in plaats van met elkaar te concurreren. Een van de nieuwste ontwikkelingen is de uitbreiding van het strategisch partnerschap tussen luchtvaartmaatschappij Lufthansa en spoorvervoerder Deutsche Bahn.

Delft Hyperloop breekt eigen snelheidsrecord

Het hyperloop team van de TU Delft verbrak afgelopen week het eigen snelheidsrecord van 202 kilometer per uur. Dit door met een snelheid van 360 kilometer per uur over de eigen testbaan op het terrein van Voestalpine Railpro in Hilversum te racen.

Gebrek aan regelgeving zet Nederlandse toeristentreintjes aan de kant:

Toeristentreintjes die op veel plaatsen in het land zomers duizenden bezoekers rondrijden, mogen sinds enkele weken niet meer de weg op. Gemeenten hadden hiervoor volgens de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) nooit toestemming mogen geven. Insiders vermoeden een verhoogde voorzichtigheid van de overheid naar aanleiding van het dodelijke ongeval met de elektrische bolderkar de Stint en enkele schoolkinderen in 2018 in Oss.

Belgen 'Europees kampioen' in sms sturen of lezen achter het stuur: 28% zegt het te doen

28% van de Belgen geeft toe achter het stuur wel eens een sms te sturen of te lezen. Daarmee scoren we samen met de Grieken, het slechtste van 11 Europese landen. Steeds vaker stellen we ook de GPS al rijdend in. Een ander verontrustend fenomeen is dat 1

Verwachting: corona leidt tot structureel ander reisgedrag

Steeds meer Nederlanders lijken zich langzamerhand aan te passen aan de beperkingen die de coronacrisis met zich meebrengt. Ze oordelen positiever over thuiswerken dan ze aan het begin van de crisis deden. Daarnaast verwachten ze vaker te blijven thuiswerken als de crisis voorbij is.

Liberalisering: Snijden en bezuinigen mag niet aan exploitanten worden overgelaten

Als het aantal OV-reizigers en de inkomsten in 2021 nog steeds tegenvallen, zal snijden in het OV onvermijdelijk zijn. Maar welke lijnen worden geschrapt, is een keuze die alleen de Vervoerregio Amsterdam hoort te maken.

OV-rijtuigen verdienen betere ventilatie

Om de kans op coronabesmetting in het ov zoveel mogelijk te reduceren, kunnen ov-vervoerders denken aan het verbeteren van luchtcirculatiesystemen, schrijft ov-adviseur Herman Wilmer, kijkend naar de luchtvaart. Want ook de kleinste speekseldruppeltjes (airborne aerosolen) zijn besmettelijk. Wilmer ging in gesprek met TNO-onderzoeker Roberto Traversari.

'Onder juiste voorwaarden sterft MaaS niet'

Mobility as a Service kan zo'n 5 miljoen reizigers in Nederland bereiken die flexibel zijn in hun reisgedrag, vertelt Henk Meurs, bijzonder hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Maar dan moeten beleidsmakers wel geldstromen en andere regelgeving durven aanpassen. "Onder de juiste voorwaarden sterft MaaS niet zomaar. MaaS is een blijvertje."

NS wil abonnementen wijzigingen vanwege nieuw reisgedrag

NS werkt aan een update van de abonnementen, zodat deze beter aansluiten op reisgedrag dat door de coronacrisis is veranderd. Reizigers verwachten vaker buiten de spits te gaan rijden en denken ook vaker thuis te werken, blijkt uit onderzoek dat de spoorvervoerder en de TU Delft samen uitvoerden.

Nederlandse infrastructuur- beheerder ProRail wil Europees veiligheidssysteem ERTMS versneld uitrollen

ProRail heeft donderdag de aanbesteding gepubliceerd voor ASAP ERTMS. Hierin vraagt de spoorbeheerder de markt om met ideeën te komen voor een versnelde uitrol van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Als de huidige planning wordt gevolgd zal het laatste ERTMS-baanvak pas in 2050 worden opgeleverd. Doelstelling van ASAP ERTMS is om dit moment te versnellen naar 2040.

Londense transportautoriteit pakt negatieve impact coronacrisis aan met vrije busbanen

De Londense transportautoriteit Transport for London (TfL) gaat de uren uitbreiden waarop bepaalde wegen alleen gebruikt mogen worden door de OV-bussen. TfL wil onderzoeken of dit voorkomt dat mensen de auto blijven kiezen boven het OV in de nasleep van de coronacrisis.

Lessen uit 20 jaar liberalisering in het Nederlandse openbaar vervoer

Sinds de concessiesystematiek 20 jaar geleden zijn intrede deed in het Nederlandse ov, worden alle decentrale concessies (behalve stadsvervoerconcessies) openbaar aanbesteed. Na gunning trekken concessieverlener en concessiehouder samen op in ontwikkelteams. Maar hoe zorgen ov-autoriteiten ervoor dat ze krijgen wat vervoerders hen beloven?

'MaaS-platform publieke vervoerders lijkt op succesvolle Weense model'

Met de goedkeuring van de Nederlandse consumentenautoriteit (ACM) kunnen de publieke vervoerders NS, GVB, RET en HTM verder met de ontwikkeling van hun MaaS-platform: RiVier. RiVier lijkt in de opzet geïnspireerd door het Weense model en Wenen is een OV-stad bij uitstek. Wat is het Weense model en wat valt hiervan te leren?

'Nuluitstoot niet langer een wens, maar een eis'

De provincie Noord-Brabant lijkt er bekaaid vanaf te komen: 8 procent van de 712 bussen rijdt zero emissie, terwijl dat landelijk op 15 procent ligt. Maar lange tijd liep de provincie juist voorop in de strijd.

Met 5 maatregelen kan Nederlandse kabinet CO2-uitstoot met 9 miljoen ton verminderen

Het kabinet kan tussen de 7,5 en 9 miljoen ton aan CO2-uitstoot besparen, door een vijftal maatregelen te nemen. Dat blijkt uit een studie van CE Delft, in opdracht van Milieudefensie. Milieudefensie benoemde op drie terreinen maatregelen die kunnen zorgen voor invulling van de klimaatambities.

Het recht van de snelste, Hoe ons verkeer steeds asocialer werd

Niet efficiency, maar rechtvaardigheid zou centraal kunnen staan. Dit is het inzicht van hoogleraar Marco te Brömmelstroet. Hij tweet onder de naam Fietsprofessor. De relatie tussen fiets en inzicht? "De fiets is een perfecte lens om mobiliteit beter te begrijpen.