Dossiers, blogs en columns




Nieuws




06/09 30/08 23/08 16/08 09/08 02/08 26/07 19/07 12/07 05/07 28/06 21/06 14/06 07/06

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

Het satellietkantoor: middenweg tussen thuiswerken en het hoofdkantoor?

Nu de coronamaatregelen steeds wat versoepeld worden, moet er worden nagedacht over de veilige kantooromgeving én de reis daar naartoe. Satellietkantoren kunnen bijdragen aan minder reisbewegingen en betere benutting van de beschikbare kantoorruimte. Dat betoogt Christiaan Rasch van MobilityLabel in dit blog voor VerkeersNet.

Gezond blijven langs trage wegen: bewegen verkleint de kans op dementie

Blijven bewegen: het is de eerste tip die we krijgen om deze lange lockdown gezond en wel door te komen. Wandelen en fietsen in eigen buurt zijn de beste remedie om lijf en hoofd in goede conditie te houden. Een interview met Jurn Verschraegen, directeur van het Vlaamse Expertisecentrum Dementie.

Anderhalf jaar proefbedrijf van 's werelds eerste twee waterstoftreinen succesvol

Na 530 dagen en meer dan 180.000 gereden kilometers werd eind februari de succesvolle proefrit met 's werelds eerste twee waterstoftreinen officieel afgerond. Twee voorserie-treinen van Alstom's Coradia iLint-model rijden sinds september 2018. Vanaf 2022 zullen 14 treinen uit de Coradia iLint-serie de bestaande diesel-treinstellen vervangen.

Zelfrijdende ParkShuttle helpt bedrijventerrein transformeren tot autoluwe woonwijk

De ParkShuttle 3.0, die in juni moet arriveren op het Rivium in Capelle aan den IJssel, zal op afzienbare termijn in gemengd verkeer rijden. Wat zijn de verkeerskundige consequenties? Het zelfrijdende voertuig is er in ieder geval klaar voor: het is onder meer uitgerust met dubbel zoveel sensoren.

Berlijn komt met steunpakket voor spoorgoederenvervoer

Het Duitse spoorgoederenvervoer krijgt een steunpakket van 102 miljoen euro van de Bondsregering om de branche 'meer toekomstbestendig' te maken. In het kader van het programma 'toekomst voor het railgoederenvervoer' kregen spoorvervoerders dit jaar al 30 miljoen euro toegeschoven. Daar komt tot 2024 nog een bedrag van 72 miljoen euro bij.

UIC lanceert nieuw elektronisch ticket-controlesysteem

De International Union of Railways (UIC) zette onlangs een belangrijke stap in de richting van realtime digitale controle van vervoersbewijzen. Met hulp van het Nederlandse bedrijf Hit Rail lanceerde UIC de Electronic Ticket Control Database (ETCD) waarmee spoorwegmaatschappijen treinkaartjes over de hele wereld kunnen uitgeven en controleren.

Volvo Bus levert 128 hybride bussen aan Brusselse MIVB

Volvo Bus ontving een tweede grote order voor hybride bussen voor Brussel. De order voor de 128 nieuwe bussen werd geplaatst door de MIVB, die het openbaar vervoer in de Belgische hoofdstad verzorgt. Naast de bussen omvat de bestelling een optie voor service en onderhoud van de aandrijflijn en batterijen.

Private spoorvervoerders hekelen 'voorkeurs- behandeling' Deutsche Bahn

Twee belangenorganisaties van private vervoerders Mofair en ALLRAIL hebben de Duitse overheid gewaarschuwd voor ongeoorloofde staatssteun van de nationale spoorvervoerder Deutsche Bahn. Volgens de organisaties gaat dit ten koste van de concurrentie in de spoormarkt, met name voor het lange afstandsvervoer.

Teleste levert reizigersomroep-, informatie- en CCTV-oplossingen voor nieuwe Alstom Coradia-treinen in Luxemburg

Teleste Corporation levert voor de nieuwe Alstom Coradia-treinen van Luxemburg's CFL (Société Nationale des Chemins de Fer Luxembourgeois) omroep-, reizigersinformatie- en CCTV-systemen. De leveringen vinden plaats tussen 2020 en 2024 en omvatten de uitrol van het systeem voor 34 EMU-treinen. Ook is er een optie voor nog eens 20 treinen.

De dag dat ruimte voor fietsers en voetgangers serieus genomen werd

Het lijkt wel alsof alle verkeersdeskundigen boven de coronamaatregelen springen. Voor de doorgaans toch behoorlijk nuchtere verkeerskundige gaat het hard. Herverdelen van openbare ruimte, spreiden, snelheid, verdeling groenlicht, intensiteiten en ongevallen: we hebben een klus te klaren, en wel snel ook! De tijd zal uitwijzen wat paniekvoetbal is en wat blijvend is.

Kansen voor de interregionale bus

Het grensoverschrijdend ov komt maar mondjesmaat tot verbeteringen , de luchtvaartindustrie ligt wel 15 jaar voorop. Er is veel winst te behalen door regio's beter met elkaar te verbinden - en daarin vormt bus een goede optie. Recent is er veel aandacht voor grensoverschrijdend treinverkeer. En terecht.

De overtreffende trap van het voorruitperspectief

Sommige begrippen hebben tijd nodig om door te dringen. Mijn boek 'Het voorruitperspectief' verscheen exact 20 jaar geleden. Vandaag wordt er vaker naar gerefereerd dan twee decennia geleden, heb ik de indruk. Alleszins kom ik de term geregeld tegen in lezingen, artikels en zelfs twitter- en facebookberichten. Mooi zo.

Openbaar vervoer en deelmobiliteit in en na de coronacrisis

Als één modaliteit te lijden heeft onder de coronacrisis, dan is het wel het openbaar vervoer. Want hoe moet dat, veilig afstand houden in de trein, tram, metro of bus? Welke maatregelen zijn nodig? En wat zal het effect zijn op deelmobiliteit en Mobility as a Service?

Betrouwbare openbaar-vervoernetwerken

Voor het openbaar vervoer is betrouwbaarheid een kwaliteitsfactor van belang. Terwijl we een beetje vertraging met de auto wel oké vinden, is elk minuutje dat een bus, trein of tram te laat arriveert, er echt één te veel. Vervoerders en openbaarvervoerautoriteiten zijn dan ook continu op zoek naar mogelijkheden om de betrouwbaarheid te verbeteren.

Drielandentrein een stapje dichterbij

Een economische driehoek die drie landen verbindt, verdient een trein die deze drie landen verbindt, vinden ze in Limburg. En de internationale rijdende RE18 doet dat sinds januari 2019 - maar dan door twee landen, tussen Aken en Maastricht. Eind 2022 moet ook Luik aanhaken.

Gebruik van smartphone in het verkeer blijft groot probleem

Bijna 69 procent van de Nederlanders geeft aan in het verkeer wel eens gebruik te maken van de mobiele telefoon. Ruim tweederde (66,6 procent) gebruikt de smartphone tijdens stilstand, 56,7 procent tijdens het rijden of lopen. Dat blijkt uit een rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).