Dossiers, blogs, columns en opinie




Nieuws




22/03 15/03 08/03 01/03 22/02 15/02 08/02 31/01 24/01 17-01 10/01 21/12 13/12 06/12

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Laatste update: 29/03/2021

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

Aan welke mobiliteit besteedt de Belg zijn geld?

Uit het onderzoek blijkt dat in het algemeen de Belg zo'n 11 procent van zijn budget aan mobiliteit spendeert. Meer dan de helft van dit budget gaat naar kosten van de persoonlijke voertuigen zoals het onderhoud, de benzine etc.

Spreiding van werk- en schooltijd een zegen voor het openbaar vervoer

Spreidingsafspraken die momenteel met werkgevers en het onderwijs worden gemaakt, kunnen wel eens een zegen zijn voor het ov in het post-coronatijdperk. Dat denkt Wilko Huyink, directeur van Groningen Bereikbaar: "We moeten het ijzer smeden als het heet is. Als spreiding nu niet lukt, lukt het nooit."

'(Nederlands)Overheidsbeleid te veel gericht op uitbreiding van infrastructuur'

In beleidsafwegingen om Nederland bereikbaar te houden, wordt te veel gekeken naar infrastructurele oplossingen. Of het nu gaat om de aanpak van capaciteitstekorten in het OV of die van files, de focus is te eenzijdig gericht op het wegnemen van verkeerskundige knelpunten.

Trambus tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen voorzien tegen 2023

Uiterlijk in 2023 moeten er trambussen rijden tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen meldt het Belang van Limburg. Dat besloot de Vlaamse minister van Mobiliteit, Lydia Peeters. Volgens een nieuwe studie kunnen die de, in het kader van het Spartacusplan geplande, sneltram vervangen. Of er later alsnog een sneltram komt, is onzeker.

OV-expert Peter Meukens: "De trambus tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen is een onzalige gedachte"

Uiterlijk in 2023 wil Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters trambussen laten rijden tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen. Dat maakte ze gisteren bekend. Volgens een nieuwe studie kunnen die de, in het kader van het Spartacusplan geplande, sneltram vervangen. Of er later alsnog een sneltram komt, is onzeker.

De eerste autonome en emissievrije lrizar-bus rijdt in de normale exploitatie in Malaga

De stad Malaga en Avanza hebben de eerste autonome bus met hoge capaciteit en zero-emission van lrizar in gebruik genomen. Het is een 100% elektrische emissievrije, 12 meter lange lrizar-bus en het is een baanbrekend project omdat het gaat om het op de weg zetten van een autonoom voertuig van standaardafmetingen in het echte stadsverkeer.

Vlaanderen neemt autoluwe en recreatieve routes op in routeplanner

Antwerpen breidt het aanbod van fiets- en wandelroutes in de routeplanner van 'Slim naar Antwerpen' fors uit en maakt de opties meer op maat. Voetgangers en fietsers kunnen daardoor kiezen voor autoluwe, comfortabele of recreatieve routes. Zij krijgen verder een schatting van het calorieverbruik, het aantal stappen en de prijs.

Regiojet gaat 's nachts naar Polen

Het Tsjechische Regiojet slaat zijn vleugels verder uit met een nieuwe internationale nachttrein. Dit keer is Polen aan de beurt. De eerste internationale verbindingen waren tussen Tsjechië en Slowakije. Later werden daar Oostenrijk en Hongarije aan toegevoegd. Beide keren gebeurde dat met lokale partners.

Deutsche Bahn schaft ondanks Europese nachttrein-alliantie geen nieuwe slaapwagens aan

In een Europese alliantie met SNCF, SBB en ÖBB wil de Deutsche Bahn (DB) weer nachttreinen gaan aanbieden. Maar de DB gaat zelf geen nieuwe slaaprijtuigen aankopen. Dit blijkt, aldus Tagesspiegel, uit een reactie van de federale regering op vragen van de FDP-fractie.

'MaaS-app is de popcorn van mobiliteit'

Mobility as a Service gaat met name over gedragsverandering. Het valt dan ook te betwijfelen of mensen worden overgehaald de eigen auto te laten staan door een app waarin alleen verschillende vervoer wordt aangeboden, meent Giancarlo Scaramelli van Transdev. "Je moet in een MaaS-app aanvullende diensten aanbieden, zodat die aantrekkelijker wordt dan de eigen auto."

Groei autodelen nauwelijks gehinderd door corona

Het ledenaantal en de hoeveelheid wagens van de meeste autodeelbedrijven in België is ondanks corona gewoon gestegen. Op 1 januari 2021 telde België 150.000 autodelers, vooral in Vlaanderen en in Brussel. Dat is een stijging van 30 procent ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit het jaarrapport autodelen 2020 van het netwerk Autodelen.net.

Beter betaalbaar, toegankelijker en doeltreffender openbaar vervoer in België!

Het coronavirus woedt nog altijd en toch is het van cruciaal belang om ons voor te bereiden op het herstel van ons openbaar vervoer Kom mee aan boord en teken onze petitie! . Een duurzame mobiliteit die toegankelijk is voor iedereen, is meer dan ooit nodig om de economische crisis en de klimaatcrisis het hoofd te bieden.

Aantal starters in de Belgische taxisector loopt met 51% terug

De Covid-19-crisis heeft het tapijt onder de voeten van veel mensen weggerukt die als ondernemer willen beginnen, aldus de Belgische taxiorganisatie GTL. Een recente studie van Partena Professional werpt licht op deze ondernemerscrisis. In 2020 is het aantal 'starters', dat wil zeggen de zelfstandigen die zichzelf op de markt lanceren, met 21% gedaald ten opzichte van 2019.

Brusselse fietsagent David Stevens is Mobiliteitspersoonlijkheid van 2020

David Stevens, Brussels hoofdinspecteur en gezicht van de fietsbrigade in Elsene, werd verkozen tot Mobiliteitspersoonlijkheid 2020. Het Netwerk Duurzame Mobiliteit en het vaktijdschrift Verkeersspecialist reiken deze titel voor het zesde jaar op rij uit aan de persoon die zich in België buitengewoon heeft ingezet voor duurzame mobiliteit in het afgelopen jaar.

Zeilend vrachtschip is goed voor duurzaam transport

Er wordt veel vracht per schip vervoerd, en traditionele schepen zijn sterk vervuilend. Daarom heeft de start-up EcoClipper een prototype voor een zeilend vrachtschip ontwikkeld. Dat heeft beduidend minder impact op het milieu en de gezondheid dan conventionele schepen. Onderzoek in de vorm van een Levenscyclusanalyse (LCA) kijkt naar de impact op de transportindustrie van het nieuw te bouwen schip.