Dossiers, blogs en columns




Nieuws




06/09 30/08 23/08 16/08 09/08 02/08 26/07 19/07 12/07 05/07 28/06 21/06 14/06 07/06

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

Waterstofbussen van Keolis presteren goed

De waterstofbussen die vervoerder Keolis inzet sinds 2017 functioneren prima. Door het lage verbruik en de lage onderhoudskosten zijn de gemiddelde kilometerkosten vergelijkbaar met bussen op diesel of aardgas. Dat blijkt uit een evaluatie van de voertuigen door HyMove over de periode september 2018 tot maart 2020.

Lees dit artikel op ovpro.nl/

 OVPR.nl

Private spoorvervoerders hekelen staatssteun DB

Twee belangenorganisaties van private vervoerders, Mofair en ALLRAIL, hebben de Duitse overheid gewaarschuwd voor ongeoorloofde staatssteun van de nationale spoorvervoerder Deutsche Bahn. Volgens de organisaties gaat dit ten koste van de concurrentie in de spoormarkt, met name voor het lange afstandsvervoer.

Lees dit artikel op ovpro.nl/

 OVPR.nl

Deutsche Bahn vraagt miljardeninjectie van overheid

Door de coronacrisis verwacht de Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn tussen de 11 en 13,5 miljard euro mis te lopen de komende vier jaar. De Duitse federale overheid en DB maken afspraken over een financiële steun van zeker 8 miljard euro. Bovendien wil de vervoerder de eigen schulden weer flink laten oplopen. In de afgelopen jaren probeerde DB juist om de hoge schuldenpost af te lossen, onder andere door Arriva van de hand te doen.

Lees dit artikel op ovpro.nl/

 OVPR.nl

Hoofdletsel meest voorkomende doodsoorzaak bij verkeersslachtoffers

Meer dan de helft van alle verkeersdoden die overlijden in het ziekenhuis, had traumatisch hersenletsel als hoofddiagnose. Fietsers zijn het vaakste slachtoffer van een dodelijk ongeval, in ongeveer 45 procent van de gevallen. Auto- en bestelauto-inzittenden vormen met 24 procent de tweede groep. Dat blijkt uit onderzoek van SWOV.

Lees dit artikel op verkeersnet.nl/

VERKEERSNET.nl

Er is niet zoiets als dé ontwikkeling naar zelfrijdend vervoer

De ontwikkeling naar zelfrijdend loopt niet voor alle vervoersmiddelen gelijk. Zo worden per vervoerswijze andere levels van autonomie gehanteerd. Een ander aandachtspunt is de continue beschikbaarheid van onderzoeksgegevens. Van veel onderzoeken is bijvoorbeeld onbekend of er een update komt. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), dat een monitoringskader ontwikkeld heeft.

Lees dit artikel op verkeersnet.nl/

VERKEERSNET.nl

Antwerpen doet het veel beter dan Brussel qua autodelen

Rond de 180.000 Belgen waren begin dit jaar geregistreerd bij één van de platforms of bedrijven voor autodelen. Dat is een stabilisatie vergeleken bij een jaar geleden, maar daarbij doen zich wel regionale verschillen voor. In Vlaanderen zijn er een kwart meer autodelers bij gekomen, mede door aanbod van plaatselijke garages. Terwijl in Brussel juist sprake is van een daling met 15 procent.

Lees dit artikel op verkeersnet.nl/

VERKEERSNET.nl

Standaardisatie data is essentieel voor het slagen van MaaS

Er zijn al diverse MaaS-providers en vervoerders die met elkaar communiceren, maar allemaal spreken ze een andere taal. Het gevaar bestaat dat een reiziger straks een aparte app nodig heeft voor iedere regio waarin hij of zij reist. Gelukkig wordt er hard aan die standaard gewerkt, vertelt Pim van der Toolen, Business Consultant bij TURNN, in zijn blog.

Lees dit artikel op verkeersnet.nl

VERKEERSNET.nl

 Is de trambus wel de juiste keuze voor Spartacus?

Vorige week zorgde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters voor een nieuwe wending in het Spartacusdossier. Omdat het sneltramproject is vastgelopen op een dispuut over het tracé in Hasselt, laat ze nu onderzoeken welke infrastructurele ingrepen nodig zijn om een vrije bedding voor de inzet van zogenaamde trambussen te creëren op lijn 2 tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen.

Lees dit artikel op treintrambus.be

TREINTRAMBUS.be

Gloednieuwe hybride bussen op de stadslijnen in Mechelen

VNa Antwerpen, Leuven, Gent, Brugge, Oostende, Hasselt-Genk en de Vlaamse Rand is het nu dus de beurt aan Mechelen en omgeving. Voortaan rijden er gloednieuwe hybride bussen op de stadslijnen in Mechelen.

In een eerste fase gaat het om 13 hybride bussen. Tegen eind 2020 komen er nog eens 10 bij. De 23 hybride bussen worden verdeeld over Mechelen en Rumst en maken deel uit van een totaal van 417 hybride bussen die De Lijn bestelde tussen 2010 en 2018. .

Lees dit artikel op delijn.be

DELIJN.be

Europese Commissie: steunmaatregelen voor spoorsector mogelijk

Er zijn mogelijkheden om de spoorsector staatssteun te verlenen tijdens de coronacrisis. EU-regelgeving staat dit toe vanwege de uitzonderlijke omstandigheden waarin Europa zich nu bevindt. Dat benadrukt de Europese Commissie nogmaals in een brief die aan de Europese spoorsector is gericht. Europese belangenorganisaties pleiten al langer voor steunmaatregelen vanuit de overheid.

Lees dit artikel op spoorpro.nl

SPOORPRO.nl

Siemens Mobility ontvangt eerste bestelling voor treinen op batterijaandrijving

Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) heeft bij Siemens Mobility 20 Mireo Plus B-treinen besteld. De tweedelige elektrische treinstellen met 120 zitplaatsen kunnen dankzij hun hybride batterijaandrijving rijden op spoorlijnen met of zonder bovenleiding.

Lees dit artikel op siemens.be

SIEMENS.be

Vlaanderen zal klimaatdoel voor 2020 halen, maar helaas niet door effectief beleid

Een nieuwe prognose door Bond Beter Leefmilieu (BBL) leert dat Vlaanderen zijn klimaatdoel voor 2020 hoogstwaarschijnlijk zal halen als gevolg van de coronacrisis. De Vlaamse broeikasgasemissies in de non-ETS-sectoren (auto- en vrachtverkeer, gebouwenverwarming en landbouw) zullen met meer dan 15,7 procent terugvallen in vergelijking met 2005. BBL waarschuwt dat het een eenmalig effect is door de corona lockdown en structurele maatregelen nodig blijven om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen.

Lees dit artikel op bondbeterleefmilieu.be

BOND BETER LEEFMILIEU

Hoe corona onze mobiliteit reset

Wat jarenlange discussies, studies vol aanbevelingen, verkeerstellingen en beleidswerk niet hebben kunnen veranderen, heeft een virus in een paar weken klaargespeeld. We laten met zijn allen de auto massaal aan de kant staan en herontdekken het plezier en de voordelen van fietsen en stappen. Biedt de pandemie hier een eenmalige kans voor een harde reset van onze mobiliteit en een faire herverdeling van de openbare ruimte?

Lees dit artikel op mobiel21.be

MOBIEL21

De Lijn laat vanaf 28 juni de Ringtrambus rijden in de Vlaamse Rand

Met de introductie van de trambus in haar aanbod brengt De Lijn hoogwaardig openbaar vervoer naar de Noordrand van Brussel. Het tracé van de Ringtrambus loopt langs belangrijke attractiepunten waaronder het UZ in Jette, Strombeek, het centrum en het station van Vilvoorde, Brucargo en de internationale luchthaven van Zaventem. Tijdens de rustige vakantiemaanden rijdt de Ringtrambus om de 30 minuten, vanaf september wordt dat om het kwartier. De Ringtrambus ontleent zijn naam aan de unieke combinatie van de wendbaarheid van een bus en het comfort van een tram.

Lees dit artikel op https://pvmagazine.nl/

PVMAGAZINE.nl

Zelfrijdende voertuigen kans voor het ov in Nederland?

De ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen neemt wereldwijd een hoge vlucht. Hoe zal die automatiseringsslag ons openbaar vervoer beïnvloeden? TU Del