Dossiers, blogs en columns




Nieuws




13/07 06/09 30/08 23/08 16/08 09/08 02/08 26/07 19/07 12/07 05/07 28/06 21/06 14/06

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

Coronavirus: what if we stop repeating that public transport is risky?

On January 19th, 293 people attended a lay Buddhist event at a temple in Ningbo, Zhejiang Province, China. Some of the attendees were divided into two buses of the same characteristics, Bus 1 carried 59 people and Bus 2 carried 67 people. The trip took 50 minutes each way and the people travelled in the same bus and the same seat both ways.

Internationale uitsmijter:

FlixBus terug op de Belgische wegen met extra veiligheidsmaatregelingen

Flixbus hervatte eind vorige maand zijn dienstregeling in Duitsland, Denemarken, Oostenrijk en Polen. Ook in Italië en Portugal is het bedrijf inmiddels weer actief. Tegelijk met het opstarten van de dienstregeling in Nederland op 18 juni, start FlixBus ook in België en Luxemburg.

Lawaaiige wagons mogen Zwitserland niet meer in

Zwitserland gaat vanaf 1 juli het verbod op het gebruik van spoorwagons met gietijzeren remblokken handhaven. Overtreders moeten rekening houden met boetes tot 50.000 euro. Het Alpenland verplicht het gebruik van de veel stillere remblokken al sinds begin dit jaar, maar gedoogde tot nu toe wagons met ijzeren remblokken.

Tijdelijke trage weg wordt permanent in Heusden-Zolder

De gemeente Heusden-Zolder is onder impuls van een aantal burgers al jaren bezig met een actief tragewegenbeleid. De gemeente heeft ook een ambitieus scholenplan opgemaakt, om actieve mobiliteit in de buurt van de scholen te verbeteren, door middel van co-creatie met inwoners en ouders.

NS behoudt hoofdrailnetconcessie na 2024

De concessie voor het hoofdrailnet gaat na 2024 opnieuw naar NS. De prestaties van de spoorvervoer zijn goed en het aanbesteden van het hoofdrailnet is complex en risicovol. Wel heeft het ministerie heeft de inzet om de sprinterdienst Leeuwarden-Zwolle vanaf 2025 te decentraliseren.

Gemengde gevoelens van NS bij verlenging van haar concessie

In een reactie op haar website op de verlenging van de concessie voor het hoofdrailnet toont NS zich zowel dankbaar als - in wat ze 'aandachtspunten' noemt - kritisch. NS waarschuwt voor verdere versnippering van het treinvervoer: "Het kabinet houdt de mogelijkheid open om drie sprinterdiensten - genoemd in het Regeerakkoord - van het hoofdrailnet af te knippen.

Vakbond kritisch op besluit meer marktwerking op het Nederlandse spoor

De toekomstplannen voor de marktordening op het Nederlandse spoor zijn met gemengde reacties ontvangen door vakbond FNV spoor. Weliswaar behoudt NS zijn positie op het hoofdrailnet, maar op bepaalde lijnen houdt het ministerie de deur open voor marktwerking.

Vernieuwde Scheldekaaien in Antwerpen: beste publieke ruimte van Vlaanderen

BERCHEM, 9 juni - Elk jaar reikt Infopunt Publieke Ruimte een onderscheiding uit aan de 'beste' openbare ruimte van Vlaanderen en Brussel. De Prijs Publieke Ruimte is een erkenning voor goed opdrachtgeverschap en voor een kwaliteitsvol ontwerp en vakkundige uitvoering van het project.

Reeds derde Blue-bikepunt in Leuven: grote populariteit voor deelfietsen

Een Blue-bike is een deelfiets die je vindt aan bus-, trein- en tramstations. Blue-bikes mikken op mensen die met de trein of bus aankomen in Leuven en vervolgens nog enkele kilometers tot hun bestemming moeten afleggen.

Verover de Ruimte: brede alliantie vraagt meer ruimte voor voetgangers en fietsers

We kampen momenteel met een ongeziene gezondheidscrisis. Om die het hoofd te bieden blijven we allemaal in ons kot, we werken thuis, houden afstand en nemen de nodige voorzorgsmaatregelen. Als we uit ons kot komen, gaan we wandelen, joggen of fietsen. En het valt op: de onderbenutte straten zijn breed, maar op de stoep of op het fietspad is het soms vechten om plaats.

VUB onderzoekt impact mobiliteitsgedrag door coronacrisis

De Corona-maatregelen hebben de laatste weken onze mobiliteit sterk beperkt. Nu bekend is hoe de volgende fases zullen verlopen, denken we ook allen al vooruit aan hoe we ons de komende tijd zullen verplaatsen. Wordt alles weer als voorheen of verandert onze kijk op mobiliteit?

DB Netz: Digitalisering kan tot 35 procent meer spoorcapaciteit opleveren

Net als in veel andere Europese landen, zit de Duitse spoorsector momenteel tegen de grenzen van zijn capaciteit. Naast knelpunten in rollend materieel en medewerkers is er ook een gebrek aan infrastructuurcapaciteit, zegt Philipp Bührsch, directeur van het Digital Rail Germany-programma bij de Duitse spoorbeheerder DB Netz.

"Brusselaar wil geen vervuilende auto's meer in de stad"

De meeste inwoners van onze hoofdstad vinden dat de luchtkwaliteit beter was tijdens de lockdown, en willen niet terugkeren naar het vervuilingsniveau van vóór de crisis. Bijna driekwart van de Brusselaars [1] is voorstander van een verbod op vervuilende auto's in de stad. Dat blijkt uit een nieuwe YouGov-enquête.

Voorkeur voor fiets tijdens coronacrisis leidt niet tot extra fietsfiles

Met het minder aantrekkelijk worden van collectief vervoer, wint individueel vervoer terrein. Binnen de stad en op de middellange afstand is dat de fiets - en dat leidt niet tot extra fietsfiles. Dat voorziet mobiliteitsbureau Goudappel Coffeng op basis van berekeningen met een een verkeersmodel van een grote stedelijke regio.

Slimme wissels voorkomen storingen op het Duitse spoorwegnet

De Duitse spoorweginfrastructuurbeheerder DB Netz heeft 28.000 slimme wissels in zijn netwerk geïnstalleerd. Ze zijn essentieel voor de implementatie van voorspellende onderhoudsoplossingen en het verhogen van de veiligheid op de rails. Met behulp van slimme wissels voorkwam het bedrijf in 2019 al 3.600 defecten.

NOVB onderzoekt corona-invloed concessies - OV-Magazine

De ov-sector wil één lijn trekken over hoe om te gaan met lopende én nieuwe concessies, als gevolg van de coronacrisis. Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) werkt momenteel een aantal scenario's uit. Dat vertelt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging voor vervoerders, OV-NL.

"Alleen botsveilige treinen op trajecten met veel onbewaakte overwegen"

Vervoerders moeten alleen met botsveilig treinmaterieel op trajecten rijden met veel Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's). Dat zegt Wim Eilert, vakbondsbestuurder van VVMC, in de eerste uitzending van SpoorProTV.

'Organisaties hebben de plicht om diversiteit te representeren'

Panels tijdens congressen, directies van bedrijven: er zitten bijna altijd alleen maar mannen in. En dan vooral van het type welgesteld, blank en van middelbare leeftijd. Is dat kwalijk? Ja, roepen Miriam Hoekstra-van der Deen, directeur operations bij Schiphol en David van Keulen, afdelingshoofd mobiliteit bij de gemeente Den Haag.

Programma ERTMS overweegt uitbreiding met regionale lijnen

De directie van het Programma ERTMS overweegt om een aantal regionale lijnen in Groningen en Friesland toe te voegen aan de scope van het programma. Dit omdat het huidige treinbeveiligingssysteem in deze gebieden toe is aan vervanging en zo investeringen kunnen worden vermeden door meteen ERTMS aan te leggen.

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters neemt vliegtuig van Brussel naar Antwerpen

Terwijl korteafstandsvluchten al jaren onder vuur liggen, nam minister van Mobiliteit Lydia Peeters dinsdag het vliegtuig van Brussel naar Antwerpen, een afstand van zo’n 40 kilometer. ‘Ik wou extra aandacht voor de heropstart van regionale luchthavens’, verdedigt ze zich.

Breda gaat drukte in de binnenstad meten met wifi-technologie

De gemeente Breda gaat de drukte in de binnenstad meten met behulp van vijftig wifi-sensoren. De sensoren zijn in staat het aantal bezoekers met een mobiele telefoon waarvan de wifi aanstaat, te tellen. Door het realtime meten en analyseren van gegevens kan bepaald worden of te grote drukte een onveilige of onprettige situatie oplevert.

Zijn de 'groene' voorwaarden voor de steun aan Air France wel zo klimaatvriendelijk?

Air France ontving 7 miljard euro staatssteun als onderdeel van haar reddingspakket, waarbij de Franse regering tegelijk de aan deze steun verbonden 'klimaatomstandigheden' aankondigde. Hoewel dit een primeur is voor de reddingsoperaties van luchtvaartmaatschappijen, is er - zo concludeerden onderzoekers van Transport & Environment - veel verbetering nodig om effectief te zijn en om de gestelde doelstelling te bereiken om van Air France "de meest milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappij" ter wereld te maken.

Nederlandse provincies roepen op tot betere treinverbindingen met Duitsland

Om de concurrentie met het vliegtuig aan te kunnen, moeten er meer en snellere treinen gaan rijden tussen Nederland en Duitsland en moet het eenvoudiger worden een ticket te boeken. Dat vinden de Nederlandse grensprovincies en de provincie Zuid-Holland.

"Anderhalf miljard Nederlandse overheidssteun voor OV is onvoldoende"

In een gesprek met Omrop Fryslân zeggen directeur Anne Hettinga van OV-bedrijf Arriva en Waddenveren Wagenborg en Doeksen dat ze "weliswaar blij zijn met de overheidssteun van anderhalf miljard" die staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) tot eind dit jaar zal uittrekken voor het openbaar vervoer.

Prestatie-afspraken Nederlandse stations: reizigerswaardering, toegankelijkheid en sociale veiligheid

Gezien het toenemende maatschappelijke belang van het station komt staatssecretaris Van Veldhoven binnenkort met een Stationsagenda. Dat schrijft Van Veldhoven (I&W) in een brief aan de Tweede Kamer. Daarin worden met NS, ProRail en andere betrokken partijen prestatie-afspraken gemaakt over reizigerswaardering, toegankelijkheid en sociale veiligheid.

Eerste TV-uitzending van SpoorPro