Dossiers, blogs en columns




Nieuws




20/09 13/07 06/09 30/08 23/08 16/08 09/08 02/08 26/07 19/07 12/07 05/07 28/06 21/06

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

NMBS wil rol van ruggengraat openbaar vervoer ten volle blijven spelen en vraagt daarom toekenning opdracht van openbare dienst voor 10 jaar

Sophie Dutordoir en Olivier Henin, respectievelijk CEO en CFO van NMBS, hebben op woensdag 8 juli in de parlementaire commissie Mobiliteit een stand van zaken gegeven over de manier waarop NMBS de COVID-19 crisis heeft beheerd en blijft beheren teneinde een treindienst te verzekeren die altijd is blijven doorlopen, en dat in de best mogelijke omstandigheden op het vlak van gezondheid.

NMBS lanceert een nieuw openbaar stiptheidsdashboard, inclusief informatie over de eigen trajecten van reizigers

Elke maand publiceert NMBS op haar website een algemeen stiptheidsrapport voor de afgelopen maand. Hoewel deze gegevens nuttig zijn om de evolutie van de globale stiptheid van de treinen te evalueren, weerspiegelen ze niet noodzakelijk de persoonlijke ervaring van de reiziger.

NMBS behoudt ambitie: treinaanbod wordt tegen 2023 uitgebreid met 4,7%

NMBS bevestigt haar ambitie om in de periode 12/2020 - 2023 haar treinaanbod uit te breiden met 4,7%. Deze uitbreiding zal zoals reeds bekend gefaseerd verlopen, rekening houdende met de beschikbare infrastructuur, het treinmaterieel en het personeel. De gevolgen van de Coronacrisis zullen hierop slechts een beperkte impact hebben.

Geslaagde première van nieuwe nachttrein Sylt-Salzburg

Met de nieuwe nacht-express Alpen-Sylt ging dit weekend met succes de eerste nieuwe Duitse nachttrein in première. Zondagmiddag arriveerde de trein die de avond ervoor van Sylt was vertrokken in Salzburg met 120 passagiers aan boord. "Wij geloven in de succesvolle wedergeboorte van nachttreinen in Europa.

FOD Mobiliteit (België): "Lange-termijneffect van lockdown op mobiliteit zal 'niet spectaculair' zijn

Terwijl deze week het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voor Nederland aangaf dat de effecten op de mobiliteit en met name het gebruik van het OV door corona weleens ingrijpend zouden kunnen zijn, verwacht de Belgische Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit op basis van een enquete onder 2.000 Belgen dat de aanpassing van het mobiliteitsgedrag "niet spectaculair" zal zijn.

Hoe ziet mobiliteit (in Nederland) eruit in 2050?

Wat valt er vandaag de dag te leren om Nederland over dertig jaar bereikbaar te houden? Aan de oppervlakte lijkt het alsof er in het mobiliteitslandschap niet veel is veranderd in de afgelopen dertig jaar. Treinen, bussen, auto's, files en zelfs een hogesnelheidslijn bestonden in de jaren '90 ook al.

KiM (Nederland): effect corona op OV-gebruik mogelijk substantieel

Overstappen op de fiets of scooter, vaker thuiswerken of meer videovergaderen. Het effect van de coronacrisis op het OV kan resulteren in 3 tot 15 procent minder ritten met de trein en 1 tot 27 procent minder ritten met bus, tram of metro. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Regionale vervoerders starten procedure vanwege monopolie NS

Vijf regionale vervoerders beginnen juridische procedures tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ze zijn het niet eens met het besluit van het ministerie om het hoofdrailnet ook na 2024 bij NS te laten. De decentrale vervoerders willen ook de Europese Commissie in de zaak betrokken. Dat meldt NRC.

Regionale spoorvervoerders willen opnieuw inzetten op groter marktaandeel in Nederlandse spoornet

Net als in 2015 het geval was, willen de regionale spoorvervoerders (Connexxion/Transdev, Keolis, QBuzz, EBS en Arriva) opnieuw inzetten op een groter marktaandeel in het Nederlandse railvervoer. Over tien jaar willen de regionale railvervoerders, verenigd in de Federatie van Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), een marktaandeel van zeker 20 procent op het Nederlandse spoor hebben, tegen nog geen 10 procent nu.

Ingezonden: MaaS, nuttig maar overschat? - OV-Magazine

In het vorige nummer van OV-Magazine lazen we veel over de mogelijke oplossingen die MaaS biedt. Maar welke problemen ondervinden gebruikers eigenlijk, vraagt Peter Schouten zich af. En wat lost MaaS dan op? Een paar beschouwingen naar aanleiding van het themanummer van OVMagazine over MaaS.

Fietsers beïnvloeden verkeerslichen met app

Fietsers die de Ring-Ring-app gedownload hebben krijgen sneller groen licht, en in het bijzonder gebruikers die in groepen fietsen. Een proef met de applicatie in Nijmegen is geslaagd. Guus Cornelissen, Beleidsadviseur Ruimtelijke Ontwikkeling, vertelt hoe de app de doorstroming bevordert. Altijd de laatste video's bekijken? Abonneer je nu op onze Youtube-pagina.

Hoe we ketenmobiliteit kunnen stimuleren

Vier procent van de reizigers maakte in 2017 tijdens zijn reis gebruik van meer dan één vervoermiddel en het aandeel ketenverplaatsingen stijgt licht. Bij 88 procent van de ketenverplaatsingen wordt het grootste deel van de reis per ov, fiets of lopend afgelegd. Voor ketenverplaatsingen met als hoofdvervoerwijze auto is de bijdrage aan duurzaamheid twijfelachtiger.

'Verbeter brandveiligheid parkeergarages met elektrische auto's'

Bouw muren tussen elektrische voertuigen, plaats laadpalen op strategische plekken, zorg voor voldoende koelwatercapaciteit en maak afspraken over het veilig gebruik van laadpalen. Het is een kleine greep uit de vele aanbevelingen die het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) doet in een rapport over de brandveiligheid rondom elektrische auto's in parkeergarages.

SpoorPro TV:

Diverse cyberaanvallen op spoorbedrijven hebben duidelijk gemaakt dat de railbranche niet gevrijwaard is van aanvallen van buitenaf. Daarom is risico-assessment en internationale samenwerking op het gebied van cyberveiligheid van groot belang. Dat werd duidelijk tijdens het SpoorPro Webinar over digitale weerbaarheid.

Information Security Officer Joseph Mager van NS en en Consultant Rail IT & Data Services Michel van den Braak van Ricardo Rail over Digitale Weerbaarheid deelden hun kennis over hoe risicobeheersing spoorbedrijven kan helpen om de kans op cyberaanvallen te verkleinen. Ook gingen zij in op de Wet Beveiliging Netwerk- en Informatiesystemen (Wbni) waar de spoorsector op termijn aan zal moeten voldoen.