Dossiers, blogs en columns




Nieuws




06/09 30/08 23/08 16/08 09/08 02/08 26/07 19/07 12/07 05/07 28/06 21/06 14/06 07/06

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

'Vergeet bij verlenging OV-concessie de verduurzaming niet'

Overheden moeten vervoerders juist nu financieel stimuleren om te blijven investeren in nieuwe, duurzame bussen. Daarvoor pleit de RAI Vereniging. Nu er gesproken wordt over een verlenging van OV-concessies, bestaat het risico dat vervoerders langer blijven doorrijden met het huidige en dus niet erg duurzame materieel.

Onderzoek 'Zero-emissiebus, hoe doe je dat?' verschijnt binnenkort; voorloper van serie nieuwe rapporten

De implementatie van zero-emissiebussen in het Nederlandse OV is geen kwestie van kiezen voor de ene of de andere techniek. Het beste resultaat is voor iedere OV-autoriteit anders. Dat is de rode draad in het onderzoek 'Zero-emissiebus, hoe doe je dat?' van Goudappel Coffeng in opdracht van CROW-KpVV. Het rapport verschijnt binnenkort.

Wat zijn de laatste ontwikkelingen rondom de gebruikersvergoeding?

Als gevolg van het Vierde Spoorwegpakket dat als doel heeft om één Europese spoorwegruimte te creëren, heeft de Europese Commissie in 2012 veranderde regelgeving geformuleerd voor gebruikersvergoedingen voor het spoor. Een Uitvoeringsverordening (EU 2015/909) heeft in 2015 verdergaande regels geformuleerd over hoe deze kosten moeten worden berekend.

'Echt level playing field door nieuwe financieringsvormen elektrische bus'

De energietransitie in het Nederlandse openbaar vervoer is de afgelopen jaren snel gegaan, maar de hoge aanschafkosten blijven een puntje van zorg. In een ideale situatie wordt een aanbesteding niet gewonnen door de inschrijver met de meeste financiële kracht, maar door degene die de meeste kwaliteit en innovatie biedt.

Hoe overleven trein, tram en bus het coronavirus?

PERSBERICHT TREINTRAMBUS 28/04/2020 - Het einde van de lockdown komt stilaan in zicht. Eén ding is alvast duidelijk: vanaf 4 mei moeten alle reizigers zodra ze aan de halte of in het station zijn een mondmasker dragen. De concrete uitwerking van die maatregel en de toekomst van ons openbaar vervoer zal echter nog flink wat creativiteit en denkwerk vergen.

Hoe zit het met de populariteit van internationaal busvervoer?

Als reizigers kunnen kiezen tussen railvervoer en bus, blijken zij een voorkeur te hebben voor railvervoer. Maar dit beeld is aan het kantelen, ziet KiM-onderzoeker Fons Savelberg. Hoe zou dat zitten in het internationale busvervoer, vraagt hij zich af in dit blog. Wanneer zat ú voor het laatst in een bus?

Jaarresultaten 2019

De economische schuld daalt met 89,6 miljoen euro Het aantal reizigers (+3,9%), de klantentevredenheid (+11%) en de stiptheid (+3%) blijven erop vooruitgaan 604,6 miljoen euro investeringen in de dienstverlening aan de reizigers De resultaten van het jaar 2020, gezien de impact van de COVID-19 crisis, zullen er in elk geval anders uitzien.

Europese Commissie: steunmaatregelen voor spoorsector mogelijk

Er zijn mogelijkheden om de spoorsector staatssteun te verlenen tijdens de coronacrisis. EU-regelgeving staat dit toe vanwege de uitzonderlijke omstandigheden waarin Europa zich nu bevindt. Dat benadrukt de Europese Commissie nogmaals in een brief die aan de Europese spoorsector is gericht. Europese belangenorganisaties pleiten al langer voor steunmaatregelen vanuit de overheid.

'Duitsland is vaak voortrekker geweest van de Europese spoorsector'

Veel nieuwe ontwikkelingen in de internationale spoorsector kwamen pas van de grond nadat Duitsland zich er mee ging bemoeien, signaleert spoorexpert Ad Toet. De aankondiging van een enorme investering in de Duitse spoorinfra en een aanstaand Europees voorzitterschap wekken de nodige verwachtingen voor het Europese spoor.

Hoe gaat het OV eruitzien in het 'nieuwe normaal'?

Afstand houden tot elkaar zal zeer belangrijk blijven wanneer de maatregelen die zijn genomen vanwege de coronacrisis worden versoepeld. Maar het effect van anderhalve meter afstand houden is in het openbaar vervoer enorm groot. De capaciteit per OV-voertuig neemt bovenmatig af en handhaving zal lastig blijven.

Geen miljardencheque voor luchtvaart zonder voorwaarden

Het coronavirus heeft wereldwijd een rem gezet op onze economie en reisgedrag. Dit treft in het bijzonder de luchtvaartsector, die nu financiële steun van overheden vraagt. Daarom maken Greenpeace, Transport & Environment en Carbon Market Watch de balans op van deze Europese eisen.

Boost voor langeafstandsbus en trein in Frankrijk: Air France moet korte vluchten schrappen

De Franse luchtvaartmaatschappij Air France moet in eigen land plaats maken voor trein en bus, vindt Bruno Le Maire, minister van Economische Zaken. Korte binnenlandse vluchten moeten worden geschrapt. Reizigers kunnen overstappen op de trein en de langeafstandbus.

Bouw Fehmarnbelt treintunnel Duitsland - Denemarken start in januari

De bouw van de trein- en autotunnel tussen Denemarken en Duitsland gaat in januari van start. Dat heeft de Deense minister van transport gezegd. Vorige maand gaf de Europese Commissie zijn fiat voor Deense steun voor het project. Het Nederlandse bouwconcern BAM is betrokken bij de aanleg van de tunnel, net als baggeraars Boskalis en Van Oord.

25 jaar Fietsersbond in een notendop

(beeld(c)Amsab)- Tot in de jaren negentig kon je in het Antwerpse niets doen met fietsen zonder dat je te horen kreeg 'Ha, da's van de Groene Fietsers, zeker?'. De Groene Fietsers waren begin jaren zeventig ontstaan onder impuls van pater Luc Versteylen.

Eerste elektrische wals van BAM smaakt naar meer

BAM Infra Nederland heeft 's werelds eerste elektrische 10-12 ton wals gebouwd en in gebruik genomen. Het gaat om een ouder model, dat aan revisie toe was, en afgelopen anderhalf jaar in de eigen werkplaats is omgebouwd. Deze maand is de uitstootvrije wals voor het eerst ingezet op een project voor de gemeente Almere.

De route naar 2030 begint vandaag

Geef Antwerpen openbaar vervoer op maat van een metropool Maandag bespreekt de vervoersregio Antwerpen het op 12 maart door De Lijn voorgestelde tram- en busplan voor december 2021 , niet te verwarren met het ambitieuzere Routeplan 2030 waar de vervoersregio graag mee uitpakt.

Beroep tegen treinramp Buizingen uitgesteld

Het beroep van het Belgische Infrabel tegen de uitspraak over de treinramp in Buizingen wordt met enkele maanden uitgesteld tot eind september. De Belgische infrabeheerder werd deels verantwoordelijk gehouden voor de ramp en kreeg daarom een geldboete opgelegd. Eigenlijk zou het proces deze maand moeten plaatsvinden. Dat melden Belgische media.

Nederland laatste Europese land dat mondkapjes verplicht stelt in OV

Worden mondkapjes toch verplicht in openbaar vervoer? Het lijkt erop dat het kabinet dat - na wekenlange aarzeling - vanavond bekend gaat maken. Het openbaar vervoer in Nederland - dat sinds 16 maart aanzienlijk minder reed - gaat vanaf 1 juni weer de normale dienstregeling rijden.

Frankrijk verbindt miljardenlening Air France aan extra ruimte trein

Luchtvaartmaatschappij Air France krijgt alleen een lening van enkele miljarden euro's wanneer het korte binnenlandse vluchten schrapt. De overheid wil op die manier bereiken dat meer mensen de trein gaan nemen.

Een veerkrachtige economie heeft nood aan een duurzaam herlanceringsbeleid

Nu de COVID-19-pandemie zich over heel Europa blijft verspreiden, maken burgers zich terecht zorgen over hun gezondheid en die van hun dierbaren, maar ook over de gevolgen voor hun jobs of inkomen. In deze crisistijd is het van essentieel belang dat overheden een krachtig en duidelijk antwoord bieden op die onzekerheid, in het bijzonder voor de meest kwetsbaren.

Milieu-organisaties: 'Steun eerst het openbaar vervoer'

Het openbaar vervoer speelt een essentiële rol, voor iedereen, nu en in de toekomst. Ondersteun daarom eerst de trein, tram, bus en metro, en niet de luchtvaartmaatschappijen, die slechts door een minderheid gebruikt worden en vervuiling met zich meebrengen. Dat vragen TreinTramBus, Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en Inter-Environnement Wallonie.

Trafikverket: Nachttrein tussen Malmö en Brussel in 2023?

Na de plannen van de Oostenrijkse spoorwegen om na de Nightjet Brussel-Wenen en Wenen-Amsterdam (volgens planning eind dit jaar) komt nu de Zweedse regering met plannen voor meer nachttreinen in Europa. Trafikverket, het Zweedse verkeersagentschap, stelde in een recente studie over mogelijke nachttreinen, Malmö-Brussel voor als een toekomstige nachttreinverbinding.