Dossiers, blogs en columns




Nieuws




20/09 13/07 06/09 30/08 23/08 16/08 09/08 02/08 26/07 19/07 12/07 05/07 28/06 21/06

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

De Lijn kiest opnieuw voor hybride bussen

De Vlaamse vervoerder De Lijn heeft nog eens zeventig hybride bussen besteld. De vervoerder breidt het wagenpark uit met bussen met alternatieve aandrijving, om een snellere omslag naar groene energie te bewerkstelligen. Eind vorig jaar bestelde De Lijn al tweehonderd hybride bussen, waarvan de eerste dit najaar op de weg worden verwacht.

Onderzoekers weten slimme verkeerslichten te manipuleren

Twee beveiligingsonderzoekers uit Nederland zijn erin geslaagd om slimme verkeerslichten te misleiden. Ze konden van een afstand een verkeerslicht voor een fietser op groen krijgen, terwijl er helemaal niemand aankwam.

LFP-batterijen zijn de sleutel voor Ebusco

De batterijpakketten zijn het belangrijkste onderdeel van de elektrische bus, vertelt Patrick Heuts, innovatiemanager van Ebusco. En om een stabiele basis te garanderen, propageert de bussenbouwer uit Deurne al jarenlang LFP-technologie (lithium, ijzer en fosfaat) en raadt snelladen liever af. Dat ...

Innovatieve hulpbrug vermindert verkeershinder bij wegwerkzaamheden

Samen met FiberCore Europe en Rijkswaterstaat ontwikkelde KWS de slimme, tijdelijke brug HUGO. Deze Hulpbrug bij Groot Onderhoud is een lichtgewicht, demontabele brug die bij wegwerkzaamheden op de rijbaan wordt geplaatst. Het doorgaand verkeer rijdt over de hulpbrug terwijl het onderhoud tegelijkertijd onder de brug plaatsvinden. Het resultaat?

Gebruiksvergoeding spoor in Nederland omhoog in plaats van omlaag

Spoorvervoerders moeten met ingang van dienstregelingsjaar 2021 een annuleringsvergoeding gaan betalen voor gereserveerde treinpaden die niet gebruikt of geannuleerd zijn. De brief die spoorbeheerder ProRail hierover deze week stuurde aan zijn klanten, schoot bij veel van hen in het verkeerde keelgat.

Wetenschappers ontdekken waarom bladeren op het spoor kostbare vertragingen veroorzaken

Het was - net als 'The wrong kind of snow' - jarenlang een klassiek excuus als er weer eens iets verkeerd liep op het Britse spoor: 'Leaves on the line.' Er werd dan besmuikt gelachen over zoveel stupiditeit bij de spoorwegen in het Verenigd Koninkrijk.

Keolis verliest concessie IJssel-Vecht definitief

De concessie IJssel-Vecht wordt opnieuw aanbesteed. De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland hebben definitief besloten de gunning aan Keolis in te trekken. Daarmee kiezen de provincies voor de zwaarste straf voor de vervoerder. De concessieverleners nemen het hoog op dat Keolis tijdens het aanbestedingsproces opzettelijk onjuiste informatie heeft verstrekt.

Steunmaatregelen voor de spoorsector blijken ingewikkeld en zorgen voor verdeeldheid

Landen als Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk ervaren dat het instellen van steunmaatregelen voor de spoorsector in hun land een complexe zaak is. Tegenstrijdige belangen blijken de COVID-19 pandemie te hebben doorstaan en zorgen nu voor hoofdpijn bij diverse regeringen in heel Europa.

"Deelauto kan spoor impuls geven"

Volgens de UITP, de Europese branchevereniging voor het openbaar vervoer, kunnen deelauto's het gebruik van de trein in Europa stimuleren en zorgen voor naadloze mobiliteit. De organisatie is daarom met een aantal partners het RIDE2RAIL-project gestart. Een van de resultaten is een pilot in vier Europese steden.

Met 'Automatic Train Operation' kan capaciteit en punctualiteit flink omhoog

Met de invoering van Automatic Train Operation (ATO) kan de capaciteit en punctualiteit op het Nederlandse spoor flink worden verbeterd, zeker als dit systeem wordt gecombineerd met een verkeersmanagementsysteem (TMS). Dat concludeert ProRail deze week in het eindrapport van een studie, waarbij onder meer een goederenlocomotief uitgerust met ATO testritten reed op de Betuweroute.

'Nog geen reden om te twijfelen aan ventilatiesystemen in OV'

Er is geen aanleiding om de veiligheid van ventilatiesystemen in OV-voertuigen in twijfel te trekken. Er is discussie ontstaan over de mogelijke rol van ventilatiesystemen bij verspreiding van het coronavirus als deze binnenlucht recirculeren, nadat de Volkskrant hierover schreef.

Van kaartgericht naar klantgericht betalen

De ov-sector werkt aan nieuwe, digitale betaalmethoden voor het ov, waarvan de eerste vorm eind 2020 'live' moet gaan. "We gaan van kaartgericht naar klantgericht", vertelt Bas van Weele, programmadirecteur OV Betalen. Bij de uitrol speelt de bancaire sector een belangrijke rol.

Rover pleit voor alternatief vervoer op buurtbuslijnen

Zolang het niet mogelijk is om veilig te rijden met een buurtbus, moet alternatief vervoer worden aangeboden. Daarvoor pleit reizigersvereniging Rover, omdat bepaalde plekken in Nederland al maanden zonder openbaar vervoer zitten nu de buurtbus aan de kant blijft. Rover heeft vervoerders en overheden daarom verzocht snel met een oplossing te komen.

Belgische bus- en touringcar- organisatie FBAA wil toeristen met touringcars naar de Belgische Kust brengen

Naar aanleiding van de gebeurtenissen in het treinstation van Oostende vorig weekend en de drukte op de Belgische stranden door extra treinen, heeft de FBAA deze week een voorstel gedaan aan de gouverneur van West-Vlaanderen, de burgemeester van Oostende en de FOD Binnenlandse Zaken, om de 3.000 in België stilstaande touringcars in te zetten als extra mogelijkheid voor crowd control aan de kust.

NMBS kop van Jut: dagjestoeristen en vooral treinreizigers niet langer welkom aan Belgische kust

Het begon reeds op vrijdag 31 juli (2020) toen er in het station van Oostende een chaos ontstond nadat een trein tussen Oostende en Brugge in de problemen was geraakt en duizenden dagtoeristen op de terugweg naar huis samengepakt stonden op het voorperron van het station van Oostende omdat hun trein er maar niet doorkwam.