Dossiers, blogs en columns




Nieuws




22/11 15/11 08/11 01/11 25/10 18/10 11/10 04/10 27/09 20/09 13/07 06/09 30/08 23/08

Archief

Voor sommige foto’s maakt Duurzaam Mobiel gebruik van de gratis beeldbank Pixabay.com

Onze webselectie:




Home Nieuwssite Editoriaal Contactformulier

voor een leefbaardere planeet

Portaal voor duurzame mobiliteit en openbaar vervoer

Elk weekend een greep uit de actualiteit gebracht door andere nieuwssites en andere informatiebronnen

Laatste update: 29/11/2020

Laatste update: 15/11/2020

Door Franse lockdown vanaf 5 november 70% minder TGV's

Ten gevolge van de sterke terugval van de bezetting van de Franse hogesnelheidstreinen, snoeit de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF sterk in haar aanbod. In vergelijking met het normale aanbod rijden vanaf 5 november nog slechts 30% van de hogesnelheidstreinen. Dit aanbod moet het mogelijk maken om essentiële en door de overheid geautoriseerde reizen te maken.

Vanaf 13 december dubbel zoveel treinen tussen Luik en Luxemburg-stad

De spoorlijn tussen Luik en Luxemburg-stad is een van de mooiste spoorlijnen van zowel België als het Groothertogdom. Alleen: tussen Luik en het Luxemburgse Troisvierges rijdt sinds mensenheugenis slechts een trein om de twee uren. Tussen het Luxemburgse Troisvierges en Luxemburg-stad is dat een trein om het uur.

Thalys: Vanuit Amsterdam nog slechts 1x per dag naar Parijs

Hogesnelheidstrein Thalys verlaagt de frequentie tussen Amsterdam en Parijs naar één trein per dag. Normaal gesproken rijden er circa tien treinen per dag, maar al sinds maart is die frequentie naar beneden bijgesteld. Frankrijk en België hebben afgelopen week een lockdown afgekondigd. Nederland roept op om niet naar het buitenland te gaan voor vakantie of familiebezoek.

Lineas start verbinding tussen Antwerpen en Duitse 'Vierlandenregio'

Spoorgoederenvervoerder Lineas breidt zijn Green Xpress Network verder uit met een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en de 'Vierlandenregio' in Duitsland, Liechtenstein, Oostenrijk en Zwitserland. Vanaf 15 december verbinden drie Xpress-treinen per week Antwerpen met Langweid-Foret in het Zwaben-gebied in Zuid-Duitsland en verder met Wolfurt het Oostenrijkse Vorarlberg.

Transdev Nederland koopt alleen nog bussen met nuluitstoot

Als manager van het Zero Emissie-programma bij Transdev Nederland, had Bart Kraaijvanger twee keer de grootste ZE-vloot van Nederland onder zijn hoede: eind 2016 in Eindhoven en eind 2017 rond Schiphol. "Aan het begin was je blij als de e-bus de dienstregeling zonder problemen uit kon rijden, inmiddels gaat het ook om duurzame stroomopwekking en recycling."

Nieuw verkeersbord voor elektrische laadpunten langs Nederlandse snelwegen

Het wordt voor elektrische rijders duidelijker of zij hun auto kunnen opladen bij een tankstation langs de snelweg. Op de borden die een tankstation aankondigen komt in het vervolg rechts bovenin een blauwe zeshoek met daarin een stekker, zodat helder is dat het tankstation een laadpaal heeft.

Hybride Vectron SIEMENS-goederenlocomotief goedgekeurd voor Duitse spoor

De Eisenbahn-Bundesamt heeft vorige week een vergunning verleend voor de inzet van de Vectron Dual Mode-locomotief op het Duitse spoor. Volgens treinenbouwer Siemens Mobility profiteert goederenvervoerder DB Cargo hier ook van die in september Dual Mode-locomotieven heeft besteld. Inmiddels zijn er al meer dan honderd van dit type locomotieven besteld.

Consortium voor ontwikkeling communicatiesysteem FRMCS officieel van start

Een consortium onder leiding van UIC gaat de komende dertig maanden aan de slag om prototypes te ontwikkelen voor het Future Railways Mobile Communication System (FRMCS), dat het huidige communicatiesysteem voor het spoor GSM-R op termijn zal gaan vervangen.

"Afschaffing fiscaal voordeel pick-ups is belangrijk signaal"

BERCHEM, 8 oktober 2020 - Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) overweegt om het fiscale voordeel bij de aankoop van een pick-up truck af te schaffen. De zware terreinwagens zijn aan een opmars bezig, terwijl slechts een deel ervan voor professionele doeleinden wordt gebruikt.

Waarom Brussel een zonale heffing nodig heeft

De Brusselse zonale heffing verhit de gemoederen. Het zou gaan om een terugkeer naar de middeleeuwen, of een vuile tackle op de pendelaar. Bijna altijd staat de factuur centraal. Zelden het feit dat Brusselaars en bezoekers van onze hoofdstad gezondere lucht zouden inademen. Vorig jaar kondigde de Brusselse regering al een slimme kilometerheffing aan.

Vergroening van ov in crisistijd: het kan

Hoe moet het nu met de zero-emissiedoelstellingen die we hadden afgesproken in het Bestuursakkoord? Als we niet opletten komen deze doelstellingen in het gedrang, terwijl dit niet nodig is. Deze crisis vereist anders denken. Door de coronapandemie verkeert het openbaar vervoer in een crisis.

Slim schrappen (in Nederlands) ov-aanbod vereist visie

Concessieverleners hebben de sleutel voor duurzame, middellangetermijnoplossingen in het ov in handen. "Als zij bereid zijn over hun grenzen heen te kijken naar de effecten die de transitie heeft op het aanpalende netwerk komen we verder", aldus Raymond Huisman, mobiliteitsexpert bij Goudappel Coffeng.

"Zo kwetsbaar is regionaal ov dus"

Covid-19 heeft een enorme impact op alles en iedereen. Tot zover niets nieuws. Elke sector is geraakt, de ene wat meer dan de ander, maar de financiële schade is giga. 't Valt me op hoe snel de luchtvaart reageert op de impact van Covid-19. Energieverslindende toestellen worden aan de grond gehouden en versneld afgeschreven.

Centraalmotor CeTrax van ZF voor ombouw dieselbus tot e-bus

De elektrische centraalmotor CeTrax van ZF kan in plaats van een verbrandingsmotor en een transmissie aan een traditionele achteras worden gekoppeld. "Voertuigbouwers kunnen de CeTrax makkelijk implementeren, zonder hun assen te hoeven aanpassen", vertelt Paul Bliek, marketingmanager van ZF Services Nederland. Solaris start ermee in zijn ...

Met programmatisch denken verandert einddoel niet

De coronacrisis leidt niet tot structureel minder ov-gebruik, maar uiteindelijk tot 'ander ov-gebruik', zegt Bas Govers, die als topadviseur bij Goudappel Coffeng die aan de basis stond van het Toekomstbeeld OV 2040. "Met meer ov over langere afstanden, minder spits en minder tram en bus."